În funcţie de industrie, aşteptările pe care o companie le are de la angajaţii săi pot fi astăzi diferite, “însă partea de comportament este foarte importantă”, este de părere Mihaela Forgaciu, specialist în resurse umane, membru HR CLUB Romania
“Comportament înseamnă tot ceea ce ţine de partea de abilităţi nonprofesionale. Hard skills înseamnă instruirea, dar după aceea vine partea aceasta de interacţiune comportamentală. Adică sunt empatic, ştiu să vorbesc, impresionez, ştiu să mă fac plăcut.

Este cel mai important lucru cum te văd ceilalţi, căci tu te vezi, oricum, minunat. De aceea, eu, când intervievez candidaţi, aloc jumătate din timp unei discuţii despre viaţa, plăcerile şi motivaţiile lor. Indiferent de industria în care funcţionezi, este important să ţii cont de cum suntem structuraţi ca tipologii umane. Am vorbit cu mulţi angajaţi şi, credeţi-mă, biroul resurse umane devine un birou de psihopatologie, de consiliere de probleme personale, pentru că că nimeni nu-i ascultă. Revenind, atâta vreme cât individul este ok cu ceea ce face, adică îi place, se simte bine, are confort, el va fi eficient. Asta vrea o companie de la angajaţii săi.

După cum, dacă are frustrări de orice natură – pot fi în plan personal sau financiare – angajatul va deveni o povară pentru organizaţie. Aud de multe ori manageri şi preşedinţi spunând « lăsaţi-vă problemele personale acasă când veniţi la birou şi fiţi puternici ». Când, de fapt, e simplu să înţelegi că dacă ţi-a murit cineva, n-ai cum să te detaşezi de o astfel de problemă. Astăzi, cheia stă în a înţelege natura umană şi, dacă o înţelegi, poţi trata maniera în care comunici cu angajatul tău de-aşa natură încât să-l faci să se simtă mai bine. Apoi, companiile vor angajaţi loiali, dinamici şi motivaţi. Să nu uităm că omul este o resursă ca orice altă resursă şi atunci trebuie obţinut de la el tot ce se poate. Iar beneficiile emoţionale, care constau în felul în care un şef ştie să-şi motiveze angajaţii şi altfel decât finaciar, sunt astăzi extrem de importante. Atunci vei ştii că angajaţii tăi stau lângă tine nu neapărat pentru bani.Fiindcă oamenii nu părăsesc organizaţia, oamenii părăsesc oameni“. (Adriana Mărgărit, Oana Anghel)

10 întrebări pentru un HR:
1. Ce ar trebui să vă spună un candidat, într-o singură propoziţie, ca să-i spuneţi „eşti angajat”?

Mihaela Forgaciu: Dacă un candidat îmi spune „este pasiunea vieţii mele să fac lucrul ăsta şi pentru asta am trăit de când m-am născut”, iar eu simt că o spune cu adevărat, că are substanţă, atunci îmi zic: „este exact ce trebuie!”. Job-ul acela îl va face fericit şi asta vrem amândoi.

2. Aveţi doi candidaţi pentru un post de director de vânzări: unul este perfect pregătit, are un CV remarcabil! Dar aflaţi că este genul de persoană fără scrupule, care face orice pentru a-şi atinge scopul său şi al organizaţiei. Celălalt candidat nu are un CV atât de impresionant, dar este bun şi are un comportament ireproşabil. Pe care îl alegeţi?

Dacă directorul acesta de vânzări trebuie să coordoneze o echipă de peste 10 oameni, voi alege varianta cu persoana cumsecade. Dacă job-ul are o componentă independentă, adică nu supervizează mulţi oameni şi este de capul lui, atunci n-ar afecta prea tare. Pentru că, dacă eu te trimit să fii dur şi să rupi concurenţa, nu să-mi conducii oamenii, atunci trebuie să fii fără scrupule. Viaţa e dură şi noi facem business.

3. Cât contează reputaţia unui candidat?

Depinde ce valorizează fiecare. Dacă topul este din perspectiva business, profit, nu cred că se mai uită nimeni la reputaţie. Contează, însă, cum eşti tu cu tine, dacă te simţi bine când te uiţi în oglidă. Cum te simţi dacă ai jignit, ai furat, ai rănit, ai distrus, ai călcat oamenii în picioare ca pe nişte gândaci ca să obţii nu ştiu ce?

4. Cât contează CV-ul?

Foarte mult. CV-ul este cartea e vizită, este primul impact. Un CV bine redactat cheamă la interviu. Trebuie să te vinzi frumos şi să nu minţi.

5. Care este cea mai eficientă metodă de a găsi angajaţi?

Cea mai bună variantă este partea de e-recruiting, net-ul, site-ul, dar targetat. E foarte important aici cum formulezi anunţul. El îţi vinde ceva: imagine, companie, substanţă. Trebuie să te prindă. Şi cea mai proastă, dar şi cea mai folosită este metoda cu anunţul la ziar. Este proastă pentru că este în stilul tradiţional şi nu aşa găseşti acum specialişti. Primeşti doar o tonă de CV-uri, care sunt maculatură.

6. Ce defineşte puterea unui om?

Omul puternic, aşa cum îl văd eu, este omul care este fericit cu el, cu tot ce-l înconjoară profesional, personal, social. Un om puternic poate să aibă în buzunar şi 10 lei şi 10 miliarde de lei. Puterea este legată de gradul tău de satisfacţie, de cum te simţi cu tine. Un om care e fericit şi împlinit se va simţi el cu el puternic şi va degaja în jurul lui confort şi bunăstare. E adevărat, componenta economică, aşa cum e structurată lumea de azi, este importantă şi cine generează bani, are putere. Dar aşa cum câştigi, aşa şi pierzi. Într-o secundă!

7.Ce părere aveţi despre dragostea la locul de muncă?

Locul de muncă este un mediu în care se întâmplă multe lucruri: oamenii se-ndrăgostesc, divorţează sau mor. Nu sunt împotriva relaţiilor la birou, atâta vreme cât între cei doi nu există interese ierarhice sau altfel de interese.

8.Ce i-aţi sfătui pe viitorii dumneavostră candidaţi?

Ajută-te singur, pentru că numai în tine stă succesul. Trebuie să fii foarte targetat, să ştii ce vrei să faci în viaţă. Nu există că trebuie să ai pile şi relaţii ca să obţii un job bun. Acum, dacă ştii să te pregăteşti, de la un CV, de la cum te prezinţi la interviu, reuşeşti. Citeşte în reviste să ştii ce să spui şi cum să spui sau cum să nu spui, pentru că uneori îţi dai cu firma-n cap prin propriile tale răspunsuri. Nu-mi răspunzi la întrebare, ai un limbaj nonverbal, deşi tu eşti minunat, aceste lucruri mă fac pe mine intervievator să te cataloghez altfel decât eşti. Şi e păcat, pentru că la interviu ai 30 de minute, nu o viaţă. Nu le pierde!

9. Care este cea mai mare problemă de pe piaţa forţei de muncă?

Partea de relaţionare interumană. Au de câştigat companiile serioase şi corecte în maniera de a trata oamenii, aşa cum eu am întâlnit eu la Raiffeisen. Dacă eşti bazat logic, ai argumente şi vorbeşti cu un om normal, câştigi. Nu totdeauna trebuie să dai vina pe cineva dacă nu se întâmplă aşa. Dacă tu mereu te plângi de sistem, de ţară, că e urât şi nu se poate, dacă acesta e tipul tău de abordare, atunci e greu să ai sorţi de izbândă.

10.Ce este astăzi cel mai important pentru angajaţi ?

Conform unor studii făcute în Statele Unite, nu partea financiară este aspectul cel mai important, ci recunoaştere profesională. Este o chestiune care ţine de natura umană. Dacă individul nu se simte apreciat, mulţumit, recunoscut, lăudat, atunci el moare pe dinăuntru ca fiinţă umană.